Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego postanowiła – jak nazwa wskazuje – zadbać o promocję regionu i zareklamować się w zachodniej telewizji. Na jej zlecenie powstała kampania zatytułowana „Inwestor jest gwiazdą w Małopolsce”, a pierwszą jej odsłonę stanowią kilkudziesięciosekundowe klipy reklamowe. Klipy, które już teraz budzą (a przynajmniej powinny!) kontrowersje – bazując na najprostszych skojarzeniach, wpisują się raczej w promocję seksturystyki, niż regionu samego w sobie.
Klipy są trzy, a ich centralną postacią jest przystojny i tajemniczy „inwestor”. W pierwszym z nich oglądamy ceremonię wręczenia nagród, której faworytem jest… George Clooney, a przynajmniej aktor do niego bardzo podobny. Kobiety są nim wyraźnie znudzone, ale oto okazuje się, że zwycięża nie on, a wspomniany „inwestor”. W drugim klipie pojawia się scena ze ślubu. Dochodzi tam do rozwinięcia tej sytuacji – gdy w kościele pojawia się „inwestor”, panna młoda natychmiast zbiega z ołtarza i wpada mu w ramiona. Klip trzeci rozgrywa się na lotnisku, na którym znów pojawia się Clooney-sobowtór. Tłum kobiet forsuje wówczas barierki, mija go i dopada pojawiającego się gdzieś w tle, skromnego „inwestora”.
Przesłanie tu zawarte tylko na pozór wydaje się oczywiste. Niestety, jak na promocję regionu, klipy w żaden sposób nie przybliżają specyfiki i możliwości Małopolski, umiejscowione są w uniwersalnej przestrzeni, a jednocześnie schlebiają prymitywnym stereotypom. No bo co z nich wynika? Że Małopolska jest zdesperowana, a mieszkające tam kobiety lecą wyłącznie na facetów z wypchanymi portfelami?
Suzan Giżyńska & Piotr Matecki for CRACOW „THEATRE” from Rock & Reel Production on Vimeo.
Suzan Giżyńska & Piotr Matecki for CRACOW „CHURCH” from Rock & Reel Production on Vimeo.
Suzan Giżyńska & Piotr Matecki for CRACOW from Rock & Reel Production on Vimeo.
12 marca o godz. 15:26 12114
THIS IS TERRIBLE.
13 marca o godz. 15:02 12138
znakomite, sto lat za murzynami…
14 marca o godz. 14:22 12154
Rany, ale żenada. Pomijając wymowę tych „dzieł”, to całość na poziomie wczesnego gimnazjum. Zgroza!
14 marca o godz. 14:39 12155
mam nadzieje ze poleca za to glowy! wydawac publiczne pieniadze na promocje prostytucji?!
14 marca o godz. 14:48 12156
nie mówiąc już o tym, że „inwestor” to oczywiście MUSI być facet, bo przecież kobiety nie mają kapitału. Skąd miałyby mieć skoro siedzą w domach i się pindrzą żeby złapać męża. Taki przynajmniej obraz świata prezentują autorzy. Podziękuję:/
14 marca o godz. 15:11 12157
Małopolska ma ogromny potencjał w polskich żonach dla obcokrajowców! Agencja Rozwoju Regionalnego wie, jakie są najmocniejsze strony regionu – to kobiety na eksport.
Jeśli taki prymitywny przekaz to chleb powszedni w polskiej komunikacji, to naprawdę nie ma co się łudzić, że ktoś z zewnątrz będzie traktował Polaków lepiej, niż Bułgarów czy Rumunów, skoro ten naród już tak ma…
16 marca o godz. 11:13 12178
Podzielam powyższe opinie. Małopolska w rękach męskich szowinistow?
18 marca o godz. 13:27 12194
No tak, w Małopolsce nie wystarczy być facetem przystojnym, trzeba być facetem przystojnym i przy kasie.
Jedyne „dobro”, w które można zainwestować w Małopolsce, to kobiety – chyba taki przekaz z tych klipów płynie.
12 kwietnia o godz. 18:33 12568
„oddamy ci NASZE kobiety” … pan redaktor tak wyśmiewa reklamy bo zaniepokoił się i poczuł ze musi walczyć o swój stan posiadania przed inwazją najeźców z obcego plemienia?